luni, 7 octombrie 2013

Concursul de debut Max Blecher – Herg Benet. Manuscrisele nominalizate (poezia)


Pentru al treilea an, am primit multe volume, dintre care a trebuit să alegem câteva. În această primă fază, după obiceiul anilor trecuți, am dorit să avem zece manuscrise din care să-l alegem pe cel câștigător. Până la urmă au fost 10+1, pentru că una dintre cărțile propuse e mai specială: îi aparține unui autor italian și e, foarte probabil, o traducere în românește a poeziilor italienești. Cum nici o regulă nu interzicea acest lucru, dar și fiindcă e o situație nouă și nu am vrut să dezavantajăm pe nimeni, avem 11 cărți pentru "lista scurtă" a concursului . Nu are rost să repet că orice alegere de acest fel e întotdeauna dificilă și că implică o mare doză de subiectivism; mă bucur, totuși, să văd, că oameni nedebutați în volum scriu în România poezie și cred în șansa lor, încearcă să fie publicați (câțiva dintre autorii care au trimis se înscriseseră în concurs și anul trecut), că se scrie în toate felurile imaginabile și "mașinăria" (cu toate hurducăturile inerente) funcționează în continuare. Sper să nu fie nimeni supărat de decizia de acum (și de aceea, finală, a juriului, de peste o săptămână-două). Ar fi un lucru remarcabil (și știu că acesta e un comentariu sau deziderat foarte naiv din partea mea) dacă măcar jumătate dintre autorii, mai tineri sau mai puțin tineri, care au trimis la concurs în ideea că au șansa de a fi publicați, ar avea peste o lună curiozitatea de a cumpăra cartea poetului câștigător (și numai pentru a avea confirmarea că sunt mai buni decât el). Din păcate, se întâmplă prea adesea să nu vedem dincolo de interesul nostru imediat, iar felul în care scriu o bună parte dintre cei înscriși în concurs mie unuia mi-a spus că aveam de-a face cu oameni care nu au mai citit nicio carte bună de poezie publicată în ultimii 40 de ani. Ceea ce mi se pare destul de trist pentru cineva care se vrea la rându-i poet.

Cei 11:

* Raluca Boantă, Imediat
* Radu Ștefănescu, Poeme
* Victor Țvetov, Zile ticsite în microbuz
* Carin Ver, Bilet de ieșire
* Ovio Olaru, (fără titlu)
* Robert G. Elekes, Antropoiesis
* Mircea Moroianu, Frumoasele dezechilibre
* Mihai Bulf, Carne
* Florentin Popa, Ore și munci
* Cristina Stancu, asphyxia
* Luca Cipolla, Poezii


8 comentarii:

  1. mă bucur să o văd pe raluca în listă :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Nume de care nu am auzit, dar pe care am să le citesc cu drag.

    Succes tuturor!

    RăspundețiȘtergere
  3. Aveți dreptate domnule Komartin, ceva versuri fruste, cât cuprinde eliptic, ceva înjurături, calofilie nu mai zic, literatură ce zic eu literatură, ,,poezie,, domne poezie, adică din transă sau transe, că nu se mai știe cu poeții ăștia,, ori după țevi ori după țeavă, și nu mai spun că poeții ăștia mai și beau, și cum stau ei aș...ei să nu mai lungim vorba, ce-i aia ,,poezie bună,, sau poeți mari, și cum adică,, subiectivism,, cheamă domne critici literari, pertinenți , adică pertinenți , nu poeți domne, că ăștia se mai cunosc între ei, era să uit anul acesta aveți de unde termina cartea, la revedere și pe curând,al dumneavoastră mai puțin ,, poet,,

    RăspundețiȘtergere
  4. Hutopila, A.Grosu, sper sa fie cineva la fel de bun anul asta.

    RăspundețiȘtergere
  5. poate aveti dreptate, putini mai cumpara un volum de poezi, acum, cand s-au nascut devoratorii de internet, si unde e mai usor sa te faci citit, primind cate un like :). Mult succes celor nominalizati

    RăspundețiȘtergere
  6. Sfatul

    Ţi-am spus că vine moartea, ţi-am spus,
    mă-ta moartă tac-tu mort, n-ai casă, n-ai masă,
    pune mâna tunde-te, spală-te, ia-ţi o muncă şi tu,
    o muiere o găseşti ce dacă are câţiva copii,
    ho că nu te mănâncă nu te mănâncă bă
    ce dacă e cam veveriţă o pui să se spele şi e ca nouă,
    angajează-te şi tu un săpător un vânzător ceva
    bagă-te la un partid, poate îţi dă şi ţie un loc acolo
    ceva să faci şi tu,
    şi tu bă scrii poezii, îţi dă astea să mănânci bă,
    ia spune mănânci din ele, baremi nu eşti şi tu un poet
    d'ăla marele să vinzi poezii de mână să te scoţi,
    şi nici nu ştii să furi, scrie şi tu mult şi prost
    numai să se vândă că faci foamea bă, faci foamea

    hai ia doi lei şi să nu te mai văd
    si tu bă!? scrii poezii

    RăspundețiȘtergere